HMCC ydmyge over for reddere og lægers ros.
En underlig stilhed har ramt Troldkjærbanen, hvor alle går rundt og funderer over lørdagens uheld.
Stilheden bliver afbrudt af opkald fra Johan Randrup, der ankom til banen lige inden ambulancen kørte afsted med Bo
Han er selv falck-redder og nærtstående til Bo.
Han beder mig fortælle omverden og de der hjalp Bo under ulykken, vigtigheden af at få kvalificeret hjælp under styrt, og hvor vigtig det er vi kan tackle dette i klubberne.
Speciel tak til:
Christian Andersen #292 og Martin Bissenbacker Hansen#33.
Christian, der fra styrt til ambulance kom, troligt sad og tog Bo´s puls minut for minut, for senere at videregive disse informationer til reddere, hvilket for dem er meget vigtig information.
Martin var til stor hjælp da reddere ville befri Bo fra hjelm, brynje, samt nakkekrave. Som kører kender man udstyret og den viden var uvurderlig i det øjeblik.
Lægerne der kæmper for Bo´s førelighed, sender stor ros til HMCC, for at have handlet korrekt under den forfærdelige hændelse.
Selvom Bo klagede sig over besvær med vejrtrækning, fik os omkring ham snakket ham til ro og overbevist ham om at han virkelig var nød til at blive liggende i den stærkt forvredne stilling, da andet ville kunne forværre evt. brud. Bo accepterede dette, da han som sportsmand af den kaliber, er utrolig bevidst om sin krop og dermed var fuldt ud klar over, at den var helt galt.
Vi er i HMCC ydmyge overfor den ros, læger og reddere har sendt os.
Vi utroligt glade for at vi har kunnet gøre en forskel, en forskel der bør sættes fokus på af MX-DK, for set i bakspejlet var det ikke en selvfølge at Bo fik den rette hjælp.
Vi vil gerne bede alle jer kørere, klubber, forældre, hele MX-DK, om at vende blikket indad.
Er vi gode nok til at handle i disse situationer, er en ”normal” førstehjælpsuddannelse optimalt indenfor motorsport?
Svaret må være klart nej!!
Vi talte om det i klubben efter ulykken.
Ville senariet have set anderledes ud, hvis det var sket under et løb?
Havde man aflyst et heat eller hele løb, som vi afblæste resten af dagens træning uden tøven?
Hvis Bo havde været bevidstløs og han havde lagt i en stilling der ikke vidnede om brud, havde sameritter, hjemmeværn, så flyttet ham, som vi så mange gange før har set?? Jeg tør ikke tænke tanken!!
Vi er simpelthen nød til at geare os selv til at dette kan ske på vores baner. Og hvad gør vi så?
Venter til det sker og handler derudfra?
Det kan ikke være rigtigt.
Vi vil i HMCC, i samarbejde med Falck/Johan Randrup arbejde seriøst på at få skræddersyet et motorsports-minded førstehjælpskursus der kan ruste os til at handle ud fra viden i sådanne situationer.
Alle interesserede i HMCC skal tilbydes dette, og som træningsleder vil det være et krav at deltage.
Til løb vil man informere om at man i HMCC absolut ikke vil acceptere at en kører flyttes efter styrt, hvis denne ikke selv er i stand til det. Det skal reddere eller læge afgøre!
Vi håber at I som klubber vil følge trop og støtte vores kørere i at stole på at kunne få hjælp, hvis uheldet er ude. Ikke bare under løb, men også under træning, hvor det burde være et reglementskrav at flagposter bemandes. Så ja, MX-DK, vend blikket indad, vi SKAL være bedre til at håndtere alvorlige hændelser.
Med venlig hilsen
Linette R Pedersen
Formand Holstebro Moto Cross Club.